Dreams don't work unless you do

5 andere resultaten om trots op te zijn

29 oktober 2017
5 andere resultaten dan gewicht verliezen

Stel: Je bent al weken verantwoord bezig met eten, je doet je uiterste best om al die eiwitten naar binnen te werken, je traint meerdere keren per week en alsnog blijft die stomme weegschaal op hetzelfde getal staan. Waar haal je dan je motivatie en voldoening uit? In deze blog vijf andere resultaten om trots op te zijn dan gewicht verliezen, wanneer je sport en verantwoord eet. Resultaten waar je minstens zo trots op kunt zijn en die je misschien niet altijd in cijfers kunt uitdrukken, maar die je de motivatie geven om vooral niet op te geven en gewoon door te knallen!

Ik ben niks afgevallen. Sterker nog, ik ben 300 gram zwaarder.

Vanochtend stond ik, volgens mijn dagelijkse ritueel, op de weegschaal. Het resultaat; ten opzichte van vorige week ben ik niks afgevallen. Sterker nog, ik ben 300 gram zwaarder. Alsnog ben ik in totaal 2,5 kilo lichter dan toen ik begon aan het 12 weeks 2 coverbody programma. Maar wat als ik die tweeënhalve kilo ook niet was afgevallen? Zou ik dan gedemotiveerd raken? We zijn inmiddels over de helft van ons programma, dus ik denk van wel. Maar ben ik dan teleurgesteld nu mijn gewicht niet is afgenomen? Nee, zeker niet. De weegschaal is namelijk niet de enige meetlat van mijn resultaten. Check ze hieronder!

  1. Fitter
    Voorheen was bankhangen na het werk toch wel mijn favoriete hobby. Bij voorkeur lekker bingewatchen met mijn vriend. En als hij een zak chips opentrok, at ik gezellig mee. Dat had als resultaat dat ik rond een uur of negen begon te knikkebollen en binnen no time lag te slapen. Sugar crash! Moeheid als gevolg van het eten van veel koolhydraten. En daar heb ik nu dus geen last meer van! Als ik in de avond sport, voel ik me fit en slaap ik lekkerder. En sport ik ’s ochtends… Dan voel ik me de hele dag energiek!
  2. Sterker
    Twee keer in de week volg ik de verplichte krachttraining van het 12 weeks 2 coverbody programma. Meestal train je in koppels en doe je een circuit met elke 45 seconden of minuut een volgende oefening. Bij de verschillende ‘stations’ vind je dan verschillende gewichten in de vorm van zandzakken, kettlebells of halters waar je oefeningen als lunges, sumosquats en chestpresses mee doet. Voorheen pakte ik altijd de lichtste optie, maar nu betrap ik mezelf erop dat ik gewichten erbij schuif op de halter en niet meer voor de 6 kilo, maar voor de 16 kilo kettlebells ga. Zoals Britney zingt… “Now I’m strenger than yesterday!”
  3. Sneller
    Met bootcampen train ik mijn ‘core’ en daar heb ik met hardlopen profijt van. Dat merkte ik tijdens mijn laatste hardlooptraining. Volgende week zaterdag loop ik de Plantsoenloop in Groningen. Omdat ik de wedstrijdloop doe, moet ik 4 kilometer binnen 25 minuten rennen. Gemiddeld maximaal 6:10 minuten per kilometer. Op zich te doen, maar met de 4 mijl lag die tijd hoger. Verbaasd was ik afgelopen donderdag dus zeker toen ik op mijn sporthorloge zag dat ik tijden onder de zes minuten liep. Sterkere benen, krachtigere passen en dus een snellere tijd. Top!
  4. Strakker
    Mijn vriend is een ‘billenman’. Ronde volle billen vindt hij enorm sexy. Tsja… Borsten. Check. Heupen. Check. Taille. Check. Maar als pinda (half Nederlands, half Indonesisch) ben ik niet van nature gezegend met een rond en bol achterwerk. Dat neemt niet weg dat hij alsnog regelmatig naar de mijne kijkt, er in het voorbijgaan een goedkeurend tikje op geeft of me er even beetpakt. Trots was ik dus zeker toen hij goedkeurend zei: “Wow schat, je hebt nu gewoon echt een bil!” Nice, die honderden lunges en met 30 kilo op mijn schouders squatten, doen hun werk dus. Hoppa!
  5. Zichtbaar
    Omdat het grootste deel van mijn familie en vrienden niet in de buurt woont, zie je ze automatisch ook minder. Dat is jammer, maar wanneer je goed bezig bent met sporten en eten, is dit ideaal. De complimenten vliegen je namelijk om de oren wanneer je ze wel weer ziet. Een “Jeetje, je ziet het wel hoor!” van je zusje, een vriendin die zegt dat je er echt goed uitziet of wanneer je moeder je een knuffel geeft, je vervolgens bij je armen beetpakt en zegt: “Er blijft weinig van je over, Gwen.” Daar word je blij van. En dat mijn armen strakker voelen, dat merk ik zelf ook. Ik ben er niet heel goed in, maar als ik mijn armen aanspan, zie ik gewoon een spierbal. Een kleintje. Maar heej… Hij is er!

Geef niet op!

Je snapt het. Die kilo’s op de weegschaal zijn maar een getal. De resultaten van al die inspanningen zijn er sowieso wel op een andere manier. Kijk maar eens goed in de spiegel. Een kilo spiermassa is kleiner in omvang dan een kilo vet. Je weegt dus misschien hetzelfde, maar hoogstwaarschijnlijk ben je al slanker. Zie je het niet? Maak dan elke week een foto van jezelf op dezelfde plek in hetzelfde ondergoed. Dan zie je het vanzelf.

Onthoud! Het duurt vier weken voordat jij het resultaat begint te zien. Het duurt acht weken voordat je vrienden en familie het begint op te vallen. En na twaalf weken valt het iedereen op. En natuurlijk sluit ik af met een motivational quote voor alle lezers die soms aan zichzelf twijfelen of de moed dreigen te verliezen.

Don’t give up! Results come over time. Not over night.

Heb jij andere resultaten waar je je motivatie en voldoening uit haalt? Laat een reactie achter. Ik ben erg benieuwd!

XOXO Gwen

You Might Also Like

30 Comments

  • Reply Rinette - geldvoornop 30 oktober 2017 at 11:02

    Goed bezig! Het beter voelen is het belangrijkste, niet je gewicht. En leuk toch als het anderen opvalt!

    • Reply Gwendy Richard 31 oktober 2017 at 09:37

      Absoluut! Complimenten krijgen is altijd fijn 🙂

  • Reply Lodi 30 oktober 2017 at 11:07

    Ik laat die weegschaal voor wat het is en merk aan mijn kleding als ik beter in mijn vel zit. Precies wat jij zegt ( over 4-8- en 12-weken) zei ik altijd tegen mijn cliënten in mijn praktijk ( gewichtsconsulent ) en dat moet je niet vergeten. En super dat het zo goed gaat!

    • Reply Gwendy Richard 31 oktober 2017 at 09:37

      Ah wat leuk om een reactie te krijgen van iemand die er ook echt verstand van heeft haha… Thx!

  • Reply Emmy 30 oktober 2017 at 12:13

    Super dat het zo goed gaat en dat je de cijfertjes van je weegschaal zo goed weet te interpreteren. Ik heb het hetzelfde met mijn harlooptrainingen. De ene week gaat het opvallend goed en dan weer een week stagnatie. Ik voel me er wel erg lekker bij, dus maak me er niet druk om. Niet meer, dat was in het begin best lastig… 😉

    • Reply Gwendy Richard 31 oktober 2017 at 09:36

      Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, Emmy! Je enige echte tegenstander ben je zelf. Dus het is fijn als je het los kunt laten dat er niet altijd een stijgende lijn in zit.

  • Reply Judith 30 oktober 2017 at 12:17

    Fitter is het allerbelangrijkst, de rest komt dan zeker wel!

  • Reply Felice Veenman 30 oktober 2017 at 12:46

    Knap dat je het volhoudt!! Ik hik er een beetje tegenaan: het grootste deel van mijn leven was is brood en brood mager, nu word ik mollig, ik vind dat lastig…

    • Reply Gwendy Richard 31 oktober 2017 at 09:35

      Dankjewel Felice! Weet je ook waar het aan ligt dat je aankomt?

      • Reply Felice Veenman 1 november 2017 at 09:20

        ja zeker weet ik dat! stoppen met roken leverde 5 kilo op, de andere 5 kwamen toen ik in de overgang kwam en stopte met menstrueren.

        • Reply Gwendy Richard 1 november 2017 at 10:42

          Wat goed dat je gestopt bent! Ik kan me voorstellen dat aankomen als gevolg ervan niet zo leuk is, maar het is altijd beter dan roken en de gevolgen daarvan. Trots op jezelf zijn en misschien kijken op welke manier je weer iets van de kilo’s kwijt kan raken.

  • Reply Krystle 30 oktober 2017 at 13:02

    Ik ben verslaafd aan de weegschaal en ontzettend chagerijnig als ik zie dat ik door al dat harde werken niks ben afgevallen. Maar de aanhouder wint, gewoon stug door blijven gaan!

    • Reply Gwendy Richard 31 oktober 2017 at 09:34

      Zo is het! Je harde werken wordt vanzelf beloond. In welke vorm dan ook!

  • Reply Hanneke 30 oktober 2017 at 13:22

    Goed bezig jij! Ik heb helaas een vorm van ME dus sporten geeft me niet meer de energie boost die het me ooit gaf. Toch merk ik dat ik me beter voel als ik wel beweeg :). Blijf ik ook doen dus!

    • Reply Gwendy Richard 31 oktober 2017 at 09:33

      Jeetje Hanneke… Iedereen sport op zijn eigen manier, maar goed om te lezen dat het je in ieder geval een goed gevoel geeft 🙂

  • Reply Nicole Orriëns 31 oktober 2017 at 10:24

    Ik haal mijn voldoening erg uit het feit dat ik ongestraft ’s avonds chocola kan eten doordat ik dagelijks ga hardlopen : )

    • Reply Gwendy Richard 31 oktober 2017 at 10:32

      Oh wat heerlijk. Gewoon lekker compenseren door goed bezig te zijn en jezelf te belonen. Als ik mijn coverbody heb gecreëerd, ga ik dat ook doen haha

  • Reply Beau Bewust 31 oktober 2017 at 10:31

    Super goed bezig, echt knap dat je het allemaal volhoudt!

  • Reply Ilona Izabella 1 november 2017 at 08:38

    Goed bezig! En knap dat je het zo goed volhoudt. Ik ben zelf al meerdere keren “begonnen”. Hardlopen houd ik nu wel al een tijdje vol, maar de sportschool komt er nog steeds vaak genoeg niet van.

    • Reply Gwendy Richard 1 november 2017 at 09:52

      Geeft toch ook helemaal niet. Lekker blijven hardlopen en jezelf blijven uitdagen. Succes 🙂

  • Reply Sjoukje - meergeldminderstress 1 november 2017 at 10:32

    Ik vind dat ook altijd even demotiverend, dat getal op de weegschaal. Maar als je erover nadenkt, is het natuurlijk juist helemaal niet erg. Gaaf, al je resultaten! En heel goed dat je zo volhoudt!

  • Reply Fromcouchgirltofitnessgirl 1 november 2017 at 14:52

    Goed bezig en helemaal gelijk. Ben met me vorige eetschema ca 8 kilo afgevallen en net maandag aan me nieuwe begonnen. Ging op een gegeven moment niet meer wegen wel resultaat zag in spiegel en kleding maar dan niet altijd op de weegschaal.

    • Reply Gwendy Richard 2 november 2017 at 08:36

      Wow wat supergoed zeg!! Succes met je nieuwe eetschema. Op naar een nieuwe garderobe 😉

  • Reply Sherry 1 november 2017 at 23:27

    Informatieve artikel en goed bezig. I eat what I want. Daarna ga ik zwemmen. Ook sta ik bijna nooit op de weegschaal!

    • Reply Gwendy Richard 2 november 2017 at 08:35

      Wat heerlijk! Ik wou dat ik dat kon 🙂 Voor zowel het eten wat ik wil en nooit op de weegschaal staan. Thx voor je compliment, Sherry!

  • Reply Fromcouchgirltofitnessgirl 10 november 2017 at 09:55

    Vind het heel goed beschreven en precies wat ik ook bedoel met mijn flash reshape blog. Tuurlijk houd ik het gewicht wat ik verlies ook bij en vind ik dat leuk. Maar het echte resultaat is te zien in de spiegel aan je lichaam, je haren en hoe je je voelt. Heb ook een jojo periode in gewicht gehad maar viel ik centimeters wel onwijs af. Teveel mensen hechte waarde aan die getalletjes

    • Reply Gwendy Richard 10 november 2017 at 12:45

      Leuk om te lezen dat je er ook zo over denkt. Ik hou je blog in de gaten voor de resultaten van je programma. Voor mij nog minder dan een maand te gaan en over een paar weken de fotoshoot. Spannend!!

    Leave a Reply