Dreams don't work unless you do

Eat it

30 september 2015

En toen was dag 3 van mijn Ruggengraat programma alweer bijna voorbij. Benieuwd hoe de aanloop naar het programma verliep en hoe ik de eerste dagen heb ervaren? Lees snel verder!

De aanloop…
Afgelopen weekend had ik omgetoverd tot cheatweekend. Geen cheatmeal, maar gewoon een heel weekend. Omdat ik wist dat het de komende twaalf weken niet meer lang leve de koelkast opentrekken zou zijn, vond ik dat ik het verdiend had om dit het hele weekend te doen. Daarnaast was ik nog herstellende van een long- en voorhoofdsholteontsteking en cheatfood was wel het laatste waar ik de afgelopen tijd zin in had. Herken je dat? Dat je dan een inhaalslag wil maken?

Ik had in mijn vorige blogs wel, tussen neus en lippen door, verteld dat ik niet echt fit was, maar dat was een lichtelijke understatement. Eigenlijk heb ik anderhalve week op bed gelegen, waarvan vier dagen met lichaamstemperaturen tussen de 39 en 40 graden. Hoge koorts dus. Een antibiotica-kuur van zeven dagen en dagelijks zo’n 3000 mg paracetamol tegen de hoofdpijn. En die pijnstillers deden hun werk niet optimaal. Dus dat betekende hoesten terwijl ik tegelijkertijd mijn hoofd vasthield om het bonken te beperken en zo uitgeput zijn na het nemen van een douche dat ik mijn haar moet laten borstelen door mijn zusje. Jupp, ik had het zwaar te pakken. Maar daar wilde ik zelf niets van weten.

Volkomen logisch dat ik van vrienden, familie en collega’s kreeg te horen dat het misschien niet heel verstandig was om maandag te starten met het Ruggengraat programma. “Denk nou eens om jezelf. Luister naar je lichaam. Ga eerst halve dagen werken. Start een weekje later met sporten en het voedingsschema.” Goedbedoelde adviezen die ik hoorde, maar waar ik, door mijn stronteigenwijze karakter, niet naar luisterde. Dat zijn namelijk wel echt twee compleet verschillende dingen. Horen en luisteren. Op vrijdag werd ik trotse tante van Kenza Jayda Nouara. Een prachtige dag en zo ongeveer de eerste dag dat ik kleur in mijn gezicht kreeg en iets anders aan had dan een pyama. De daaropvolgende dagen pushte ik mezelf om beter te worden. Beter genoeg om maandag aan het werk te kunnen en te starten met de transformatie naar mijn droomlichaam. Bovendien wilde ik zondagavond naar het etentje met mijn hele team die ik al weken niet had gezien door mijn backpacktrip door Indonesië.

Dat beter worden, ging goed. Zaterdag ging ik samen met mijn moeder een rondje supermarkt om de producten te halen die ik nodig had om me te houden aan mijn voedingsprogramma. Eieren, ongezouten noten, kokosolie, zilvervliesrijst… De hele rataplan. Alles in huis hebben, zorgt ervoor dat je je kan voorbereiden. Zondagavond stond alles keurig uitgestald op het aanrecht. Eten dat ik in mijn rugzak moest stoppen om maandag op het werk te eten, maar ook producten die ik nodig had om mijn ontbijt op maandag te maken. Een goed begin is het halve werk!

Maar ik vertelde over cheatweekend. My god… Als je niet bijhoudt wat je eet. Dan ‘gooi’ je een hoop troep naar binnen. Om maar wat dingen te noemen die ik zonder nadenken at. Pizza, vruchtensap, chocolaatjes, een brownie met slagroom, een driegangendiner dat bestond uit brood, aioli, patat, sauzen, vijf stokjes met verschillende soorten vlees, spekkoek, ijs en wederom slagroom. Hoeveel calorieën zijn dat wel niet? Niet belangrijk! Dit weekend in ieder geval niet, want het was cheatweekend. Maar nu is het gebeurd. Goodbye suikers, cheatweekend en zondigen. En hello eiwitten, keukenweegschaal en gezond eten.

Maandag 28 september
Dag 1. Ik ben supergemotiveerd. Niets houdt mij tegen om mijn killerbody te krijgen. Ik heb Nabil toegezegd om vanochtend als eerste een foto van de voor-, achter- en zijkant te maken. Mijn ‘before’ foto’s zeg maar. Pleh! Ik kijk naar de foto’s en verstuur ze met tegenzin via Whatsapp naar Nabil. Plus mijn gewicht. Door mijn cheatweekend zegt de weegschaal geen 61,9, maar 62,3. Na ja, er is in ieder geval werk aan de winkel. Er verschijnen twee blauwe vinkjes bij de foto’s en mijn online coach antwoordt meteen. Zijn appje geeft me gelijk een goed gevoel.

Ik denk dat jij bizarre resultaten gaat behalen. Let’s do this!

Vanaf nu ontbijt ik elke dag met vier gebakken eieren. Twee met eigeel en twee zonder eigeel, gebakken in 10 gram kokosolie. Kopje thee (jaja, zonder suiker) erbij en de dag kan beginnen. Ik heb een drukke en verantwoordelijke kantoorbaan als senior teamleider in de social media, maar ik heb wel regelmatige werktijden. En voor een deel kan ik het zelf indelen. Meestal start ik rond half 10 en werk ik door tot 6. Of 7. Of later. Dat hangt af van hoe druk het is. Eigenlijk werk ik de hele dag door, maar dat zijn ongeveer de tijden dat ik op kantoor ben. Ik heb in ieder geval geen gekke avonddiensten en in het weekend ben ik eigenlijk altijd vrij.

Vandaag val ik gelijk met mijn neus in de boter. Ik moet een overheerlijke lunch op het werk afslaan en als klap op de vuurpijl is het mijn neefje zijn verjaardag. Dat betekent na het werk daarheen rijden en mijn ogen dichtdoen voor taart, hapjes en mijn zusje haar overheerlijke lasagna. In plaats daarvan heb ik mijn eigen producten meegenomen en kook ik mijn overheerlijke gezonde maaltijd.

Wat zegt mijn voedingsschema de eerste week naast het ontbijt?

  • 10.30 uur – 40 gram ongezouten noten
  • 13.00 uur – drie sneetjes speltbrood met 75 gram kipfilet en een appel
  • 16.00 uur – vier Snack a Jacks, 250 gram Optimel yoghurt Griekse stijl en een appel
  • 19.00 uur – 200 gram gekookte zilvervliesrijst, 250 gram groene groentes en 150 gram kipfilet gebakken in 10 gram kokosolie
  • 22.00 uur – 250 gram Optimel yoghurt Griekse stijl

Bij elkaar ruim 2200 kcal. Veel meer dan dat ik normaal eet, maar het zijn lekkere producten en ‘honger lijden’ is in ieder geval geen issue. Uiteraard mag ik variëren qua beleg en vlees (volgens de variantenlijst) en hebben Snack a Jacks en Optimel diverse smaken. Elke dag hetzelfde gaat natuurlijk snel vervelen.

Dinsdag 29 september
Goedemorgen! Dag 2 en de eerste trainingsdag. Let’s do this! Het is stipt 7.00 uur en Christine en ik staan, met lege maag, bij de sportschool. Lekker rustig op dit tijdstip en carpé diem! Zij was al lid bij Fit for Free, dus omdat we elkaar uit bed willen schoppen en gezellig samen willen sporten, is het een logische keuze dat ik hier ook ga trainen. Van Nabil, mijn online coach, heb ik een trainingsschema gekregen voor vier dagen. Dag 1, 2 en 4 horen in mijn wekelijkse routine en dag 3 (de core workout) is optioneel. Ik heb een dalurenabonnement genomen. Dat betekent dat ik doordeweeks tussen 7.00-17.00 uur kan sporten. Een ingebouwde safety, want dat zorgt ervoor dat ik ’s ochtends niet in mijn bed blijf liggen en mijn workout uitstel tot de avond. Want dan is mijn abonnement dus niet geldig. Daar is over nagedacht haha.

Workout 1 is ‘legday’ en Christine en ik hebben hetzelfde programma gekregen voor deze dag. Dat is handig. Christine heeft voor elke oefening een plaatje uitgeprint en erbij geplakt, dus we weten precies welk apparaat we moeten hebben. Sta je dan als twee nerds met een mapje in de handen om te lezen wat je moet doen, hoeveel herhalingen je moet doen en hoe lang pauze er tussen moet zitten.

Het gaat me best goed af. De gewichten stel ik zo in dat ik de laatste twee herhalingen met veel pijn en gepuf doe, maar het valt me niets tegen. Na ongeveer vijf apparaten gericht op de benen, beginnen we aan de ab-workout. Het zijn drie supersets en we weten eigenlijk niet zeker of we ze alledrie moeten doen of één. Na één superset crunches en leg tucks met drie herhalingen vinden we het al redelijk heavy, dus we gokken dat alledrie niet nodig zijn. Helaas! Later komen we er na appcontact met Nabil achter dat dat wel degelijk de bedoeling is. Donderdag tijdens de training maar compenseren dus. De buikspieroefeningen doen we twee keer in de week, maar dan dus wel alledrie de supersets. Mijn (verstopte) buikspieren staan bij de volgende training dus in de fik!

En dan nog de tabata! 20 seconden bodysquats en vervolgens 10 seconden rust. Een tabata duurt vier minuten, dus dat betekent acht keer herhalen. OMG! Onze benen voelen als spaghetti als we naar de loopband gaan om 10 minuten uit te lopen. Maarrr… we did it!

Ook dag 2 is qua eten geen probleem. Zelfs de twee liter water per dag (afgewisseld met Crystal Clear) kan ik afvinken. De vier Snack a Jacks achter elkaar eten rond 16.00 uur valt me een beetje tegen. Het is zoveel met die appel en de yoghurt erbij. Voorheen at ik één rijstwafel op dat tijdstip. Ik overleg met Nabil en hij geeft aan dat ik op trainingsdagen twee SaJ’s na de workout mag eten. Nog voor het ontbijt. Op andere dagen mag ik ze ook verdelen. Bijvoorbeeld één tijdens de lunch en dan nog drie rond 16.00 uur. En zegt Nabil: “Je kunt ze ook verkruimelen door de yoghurt. Dat is mijn persoonlijke favoriet.” Goeie tip! Ik weet nog niet of ik die ga opvolgen, maar fijn dat je met me meedenkt.

Woensdag 30 september
Ik besluit dag 3 te beginnen met op de weegschaal staan. De spierpijn in mijn benen vertelt me dat ik gisteren keihard mijn best heb gedaan in de sportschool. En ik heb er ook ‘al’ twee dagen op zitten qua voedingsschema. Misschien is er al iets vanaf? Vrouweigen om zo te denken en natuurlijk stelt de weegschaal mij teleur.

0,2 kg erbij. Wat?!

Meteen stuur ik Nabil een app. Hoort dit bij het proces? Of doe ik iets verkeerd? Nabil lacht om mijn reactie na ‘nog maar’ twee dagen. Hij legt uit dat ik nu eet naar behoefte en dat mijn lichaam hier nog aan moet wennen. Het kan goed zijn dat zondag de weegschaal iets heel anders aangeeft. Ok, ok… Ik laat dat wegen tot zondag wel achterwege.

Wederom start mijn dag met vier eieren. Ik krijg er al wat meer handigheid in om dat eigeel bij twee eieren niet mee te laten glijden in mijn mix die ik in de pan gooi. Tot nu toe gaat het er prima in. Ik weet niet of ik na twaalf weken nog een ei kan zien, maar goed. Mijn voedingsschema voor fase twee heb ik nog niet, dus misschien is dit ontbijt na fase 1 wel helemaal niet aan de orde. Voor deze week hou ik me er in ieder geval strikt aan.

Het is een drukke dag op het werk. Ik ga van meeting naar meeting en vergeet af en toe bijna om te eten. Gelukkig is mijn hele team van 35 man op de hoogte en helpen zij mij herinneren of word ik eraan herinnerd doordat ik andere mensen zie eten. Ik heb absoluut geen hongergevoel, dus dat gaat me niet helpen om er bij na te denken. Ik was redelijk laat thuis, maar daardoor heb ik extra genoten van mijn rijst met spinazie en kipfilet. Beetje kruiden eroverheen, take it easy with the salt en mjam.

Nu is het bijna 23.30 uur en neem ik nog een laatste hap Optimel. Tijd om naar bed te gaan. Morgenochtend om 7.00 uur staan Chris en ik weer in de sportschool. En door!

Ben jij ook sportief bezig? En wat eet jij dan zoal op een dag? Ik ben erg benieuwd, dus laat vooral een berichtje achter.

XOXO Gwen

 

 

 

 

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply