Dreams don't work unless you do

Every step you take

1 december 2015

Een nieuwe fase met een nieuw trainingsprogramma, nieuwe oefeningen en dus op nieuwe plekken spierpijn. En ik kan je vertellen… deze spierpijn is hels! Vandaag is het drie dagen geleden dat ik mijn benen heb getraind. Inclusief de kuiten. De zogenaamde seated calf raises waar je eigenlijk simpelweg jezelf omhoog drukt door je tenen op en neer te wippen. Een dropset van 30,20,10 keer drie waar je de zogenaamde soleus traint. Ik had er nog nooit van gehoord. Nou… nu is het moeilijk om er niet aan herinnerd te worden.

Elke stap die ik neem, is pijnlijk. Zo pijnlijk dat ik vanochtend uit bed stapte om naar de sportschool te gaan en gewoon steun moest zoeken bij de kast om niet om te vallen. Ik viel alsnog, maar goed. Gelukkig wel op mijn bed. In mijn bed eigenlijk, want ik heb de deken weer over me heen getrokken en heb, terwijl ik Christine de auto hoorde starten om wél naar the gym te gaan, mijn ogen nog een uurtje of twee dichtgedaan. Excuses? Eerlijk is eerlijk… Ik was wel toe aan die extra uurtjes slaap, maar nee… ik ben nog steeds gemotiveerd om mijn killerbody te creëren!

Week 9 (fase 5)
Excuses… Het is zo makkelijk om ze te verzinnen om iets niet te doen. Mijn allereerste blog had als quote:

‘Feit. Beginnen doet de meeste mensen stoppen.’

Het is echt zo. Veel mensen worden al moe van de gedachte aan sporten. Laat staan dat ze daadwerkelijk gaan sporten. Maar dan wel klagen dat ze te dik zijn. Of ook zo graag zo’n resultaat als jou neer willen zetten. Dus heel zwart wit willen mensen wel een mooi lichaam, maar zijn ze niet bereid om er iets voor te doen. Wake up call! Zo werkt het helaas niet.

De meest gehoorde smoesjes:

  1. Ik heb geen tijd
  2. Ik ben te moe
  3. Ik vind fitness saai
  4. Ik hou het toch niet vol

Ok, here we go. Ik heb geen tijd? Dan maak je tijd! Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Geloof me, ik ben ook geen ochtendmens. Als je mij een half jaar geleden had verteld dat ik meerdere keren in de week om 7 uur ’s ochtends zou gaan sporten, had ik je vierkant uitgelachen. Maar nu denk ik… Wat een goed begin van de dag. De wekker gaat. Ik snooze twee keer. Mijn benen zwaai ik over de rand van het bed, sportoutfit aan, tanden poetsen, haar in een staart en gaan. Nu kom ik thuis op het tijdstip wanneer ik anders was opgestaan. En wil je het minder groots aanpakken? Dan ga je wandelen in je pauze of doe je buikspieroefeningen tijdens het reclameblok op tv.

Ik ben te moe? Onzin! Sporten geeft je energie. Wanneer ik ’s ochends sport, merk ik dat ik opgewekter ben als k op het werk kom. Druk zelfs! En wanneer ik niet sport, heb ik even de tijd nodig om wakker te worden. Het fitte gevoel blijft de hele dag en als ik ’s avonds wel uitgeteld op de bank lig, hoef ik geen excuses te verzinnen om niet naar de sportschool te gaan. Want mijn workout heb ik die ochtend immers al van mijn lijstje kunnen strepen.

Ik vind fitness saai? Ja, ik heb me er lange tijd in kunnen vinden. Maar maak fitness dan leuk. Daag je zelf uit door elke week het aantal kilo’s te verhogen bij je oefeningen. Of het aantal herhalingen. Zeven weken geleden postte ik een foto op Instagram van mijn Nike Huaraches en de leg press. Op dat moment was mijn persoonlijke record 34,5 kilo. Trots dat ik was. Afgelopen zaterdag overtrof ik mezelf; 100 kilo!! Dat zijn toffe dingen. ‘Een beest’ noemt mijn online coach, Nabil, mij dan. Tip: Maak een playlist met je favoriete muziek, oortjes in, wereld uit en hoppa! Je workout vliegt voorbij en je loopt met een megavoldaan gevoel de sportschool uit.

Ik hou het toch niet vol? Met die instelling ga je het inderdaad niet redden. Stel voor jezelf haalbare doelen. En die zijn voor iedereen anders. Kijk goed naar hoeveel tijd je wil en kan investeren, maar maak bijvoorbeeld ook een bord op Pinterest aan met motiverende quotes en/of foto’s. Dat werkt voor mij in ieder geval wel. En natuurlijk mijn blog. Een moment om er echt helemaal mee te kappen, heb ik nog niet gehad. En waarom ook? Mijn blog is mijn stok achter de deur. Ik heb inmiddels een aardig clubje vaste lezers opgebouwd en mijn doel is om te motiveren. En dat lukt aardig als ik de reacties zo om me heen hoor.

Herken je je in één van bovenstaande excuses? Get your ass up! De enige die de stap kan zetten, ben jij zelf. En je kan het! Als je maar wil! De weegschaal gaf zondagochtend 59,3 kg aan. Bijna drie kilo eraf sinds ik ben begonnen met Ruggengraat en een veel strakker lichaam. Elke stap die ik neem, is er weer eentje die me dichter bij mijn doel brengt. Al doet die ‘elke stap’ nu wel ff f*cking pijn.

Sore is the new sexy right?

XOXO Gwen

 

 

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Sarah 2 december 2015 at 20:23

    Ik herken me in alle excuses, ik heb gewoon haat aan sporten haha! Maar inderdaad, jouw verhalen motiveren wel 🙂 Misschien trek ik binnenkort maar weer eens mijn hardloopschoenen aan 😉

    • Reply Gwendy Richard 15 december 2015 at 22:37

      Haha ik sinds de afgelopen twee weken dus helaas ook 😉 Heb je de sportschoenen inmiddels al eens aangetrokken?

    Leave a Reply