Dreams don't work unless you do

Focus

19 januari 2016

Zo… das ff een tijdje geleden. Druk, druk, druk op het werk. En tijdgebrek betekent prioriteiten stellen. Ik heb de afgelopen twee weken ongeveer net zoveel kilometers door Nederland gecrosst als dat ik calorieën mag eten op een dag. En dat zijn er, in deze fase van mijn Ruggengraat programma, nogal wat. Ruim tweeduizend. Want uiteraard hou ik mij nog strikt aan mijn voedingsprogramma. Helaas loopt het mijn trainingsprogramma iets minder soepeltjes en daarom is het nóg belangrijker om te focussen op een gezonde voeding.

Laatst werd ik getagged in een Facebook-bericht door een collega die ook aan Ruggengraat is begonnen. “Motivatie”, typte ze erbij. Wow! Ik was ff in shock toen ik klikte op de melding en de foto’s op het scherm van mijn smartphone verschenen. Confronterend om die pics van ongezond eten en drinken te zien met het aantal kilometers erbij dat je moet hardlopen om de calorieën te verbranden.

Zo mag je 1,87 km rennen om een blikje Coca Cola te verbranden. En één flesje Heineken ben je pas kwijt na 2,88 km. Nu lust ik geen bier, maar als je wel een bierdrinker bent… Denk maar eens na hoeveel van deze groene flesjes jij achterover tikt op een gemiddelde gezellige avond. Voor een cheeseburgertje van de gouden emmetjes mag je 4,05 km peentjes zweten. En natuurlijk horen daar franse frietjes bij, maar weet je dat wel zeker? Dat betekent namelijk 5,97 km extra hardlopen. Voor een zak Lays chips… hoppa 10,47 km. En als je na het stappen voor een turkse pizza gaat, kan je de fiets of auto wel laten staan en een ‘sprintje’ van 12 km trekken.

Daar schrik je toch van? Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar zo’n maaltijd bij de Mac, klinkt ineens een heel stuk minder aantrekkelijk. Daar komt bij dat ik vaak na een uur weer trek heb. Dus is dat het me dan waard? Nee! Inderdaad… motivatie om me aan mijn voeding te houden zoals mijn online coach me die heeft gemaild. Want… je kan elke dag in de sportschool staan, maar als je er geen gezonde voeding op nahoudt, krijg je nooit die platte buik waar je van gedroomd hebt.

Abs are made in the kitchen!

Benieuwd naar mijn voeding op dit moment?

Elke ochtend begin ik met twee XL gekookte eieren. Bij één lepel ik het eigeel eruit en bij de ander laat ik mijn eitje heel. Ongeveer twee uur later als tussendoortje mag ik vier vezelrijk crackers van Wasa met 30 gram Calvé pindakaas creamy. Ideaal, want met de normale pindakaas wordt het echt droog in plaats van de smeuïge versie die ik nu eet. Als lunch beleg ik maar liefst vier volkoren boterhammen met 75 gram kipfilet. Kalkoenfilet of fricandeau is ook een optie, maar ik lijk maar niet uitgekeken te raken op het vlees dat mijn neefje, van bijna twee, ‘tok-tok’ noemt. En dat geldt ook voor de yoghurt Griekse stijl van Optimel. Ook deze eet ik al ruim vier maanden elke dag. Een halve bak yoghurt vermengen met 40 gram Dorset granola. En door af te wisselen met de smaken kers, bosvruchten en framboos blijft dit tussendoortje ook genieten. ’s Avonds staat er 50 gram gekookte zilvervliesrijst of volkoren pasta op het menu met 100 gram gegrilde kipfilet en 300 gram groene groenten. En hier kan je natuurlijk ook elke dag in variëren. Spinazie, sperziebonen, spruitjes, boerenkool… Genoeg keuze. En dan mijn toetje… Daar ben ik echt een klein beetje verliefd op geworden. 200 gram magere Franse kwark met een kneepje Teissere zero en dan nog 10 gram intens pure hagelslag. Serieus… daar word ik echt gelukkig van aan het einde van de dag.

In totaal zijn dat bijna 2.100 kcal waarvan 225 gram koolhydraten, 57 gram vetten en 160 gram eiwitten. En natuurlijk twee liter water op een dag. ’s Avonds verruil ik mijn water voor Crystal Clear Cactus of één van de andere frisse smaken en een Coca Cola Zero op zijn tijd. Het is echt genoeg om geen honger te krijgen en met een sterke wil laat je al het lekkers daarnaast gewoon staan. Natuurlijk mag ik één keer in de week cheaten, maar nu ik weinig tot geen tijd heb om te sporten probeer ik dat ook tot een minimum te beperken.

Morgenochtend ga ik weer op de weegschaal staan. Vorige week stond ik nog steeds op 59,1. Volgens mijn coach geeft morgen wegen waarschijnlijk een vertekend beeld, omdat het ‘de tijd van de maand’ is. Als ik weeg hoe ik me nu voel, word ik inderdaad niet blij. Dat opgeblazen gevoel is niet heel motiverend, maar dan kijk ik weer even naar de foto’s die ik op mijn motivatiebord op Pinterest heb gepind en dan weet ik weer waar ik het voor doe. Dat ik nu ff geen tijd heb om naar de sportschool te gaan, betekent natuurlijk niet dat ik geen homeworkout kan doen. Nabil heeft me twee mooie trainingen gegeven die ik thuis kan doen en geloof me… die zijn pretty heavy. Drie dagen spierpijn waren mijn beloning. Conclusie… basis op orde, focus op voeding en wanneer ik de kans zie mezelf naar de sportschool schoppen. Tot die tijd… Volhouden en niet opgeven!

Btw… Superleuk om te zien dat zoveel van jullie mee hebben gedaan aan de prijsvraag van Ruggengraat. En helemaal super om berichtjes te krijgen dat je hebt gewonnen. Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen en de ervaringen van andere mensen die nu al bij #teamruggengraat horen. Wat eten jullie op een dag? En hoe gaat het jullie af? Ik wens iedereen iig veel succes en motivatie!

Tot snel!

XOXO Gwen

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply