Dreams don't work unless you do

Je bent wat je eet, dus wat ben jij?

26 september 2017
Je bent wat je eet

Je bent wat je eet! Dat klinkt wel grappig en bovendien kan je er je eigen invulling aan geven. Op dit moment betekent dat voor mij dat ik gestructureerd, volgens planning, slim en gezond ben. Want zo eet ik. Tenminste… dat vind ik. Een onderdeel van het ’12 weeks 2 coverbody’ programma is een persoonlijk voedingsadvies. Dit advies is gebaseerd op je lengte, gewicht, trainingen en doelen en geeft je richtlijnen voor optimale voeding. Richtlijnen… Niks geen kant en klaar lijstje met boodschappen die je wekelijks doet, maar gewoon zelf nadenken en beslissen. Luister naar je eigen lichaam zegt trainster Maritza dan. Dat is een heel goed advies, maar ik kan je stiekem vertellen dat mijn lichaam mij soms vertelt dat ze een reep Tony’s nodig heeft. Je weet wel, die lekkere met witte chocola, framboos en knettersuiker. En dan is het beter om dat even niet te doen. Duidelijk! Maar wat houdt dat advies dan in?

Mijn voedingsadvies

Laten we mijn persoontje voor het gemak als voorbeeld nemen. Ik ben 1.67m en woog 60,4 kilo op het moment dat ik twee weken geleden startte. Mijn doel is sterker, strakker en sneller worden en ik train minimaal drie keer per week. Dat zijn de feiten. En hoe vertaalt zich dat dan in de macro’s? Huh macro’s? Wat zijn dat ook alweer? Macro’s zijn simpelweg de voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft als brand- en bouwstoffen. We kunnen macro’s indelen in drie groepen: koolhydraten, vetten en eiwitten. Die macro’s zorgen er voor dat trainen effect heeft. Want zeggen de experts… De verhouding tussen eten en sporten is ongeveer 70/30. Zonder de juiste voeding dus geen coverbody. Abs are made in the kitchen!

We kunnen macro’s indelen in drie groepen: koolhydraten, vetten en eiwitten.

Op basis van de feiten heeft Maritza mij het volgende advies meegegeven. Dagelijks moet je 1.700 kcal eten. Dat mag ik eten, bedoel je? Nee, dat moet je! En dat is echt een uitdaging voor mij, want ik was gewend om rond de 1.400 kcal te eten. Weekenden overigens niet meegeteld, want dan compenseerde ik altijd wat ik doordeweeks niet at. Maar goed, 1700 kcal dus. Maximaal 100 kcal eronder of erboven en dat moet elkaar gedurende de week redelijk rechttrekken. Daarnaast moet ik ervoor zorgen dat ik 166 gram koolhydraten, 151 gram eiwitten en 48 gram vetten binnenkrijg. Dus… als ik daadwerkelijk die reep Tony’s naar binnen had gewerkt had ik al een derde van mijn kcal binnen, maar kon ik slechts 6 gram bij mijn eiwitten optellen. En met 34,5 gram vetten en 55 gram koolhydraten zou ik onder mijn waardes blijven, maar moet ik heel crea zijn in de rest van mijn voeding die dag. Conclusie: Geen strak plan! En dus plan ik een dag van tevoren samen met mijn beste vriend ‘MyFitnesspal’ wat ik de volgende dag ga eten.

Mijn voortgang

Ik goochel met gewichten, kcal en macro’s en eet producten met veel eiwitten. Kipfilet, biefstuk, magere kwark/Griekse yoghurt, groene groenten, hüttenkäse… You name it… Our fridge has it! Eerlijk is eerlijk. Het lukt me nog niet elke dag om de gevraagde kcal te eten, maar ik doe mijn best. In cm’s weet ik niet zeker of er al resultaten zijn, maar de weegschaal geeft 59,1 aan en mijn heupbot piept langzaam maar zeker tevoorschijn.  Yes!

Ik moet zeggen dat het me goed afgaat om de snacks af te slaan. Gebak op het werk, bitterballen tijdens een netwerkborrel… Het doet me niks. Je zou Jaivey (mijn vriend) en mij eens moeten zien op de bank na een avondje sporten. Het contrast is wel lachwekkend. Hij na zijn sessie wakeboarden en ik na mijn rondje hardlopen. Ik volgens planning met een bak kwark en hij met een bord raspatat. Uit de airfryer weliswaar, maar toch. Hij vraagt het wel altijd heel lief of ik het vervelend vind hoor. Voordat jullie denken dat hij een gevoelloze zak is… Ik vind het geen probleem. Ik heb ruggengraat en dat hij een metabolisme van ‘heb ik jou daar’ heeft, gun ik hem van harte. Dat is naar verwachting ook maar een kwestie van tijd. Laten we niet vergeten dat hij elf jaar jonger is 😉

De weegschaal geeft 59,1 aan en mijn heupbot piept langzaam maar zeker tevoorschijn.

Qua training heb ik de ‘verplichte’ power bootcamps op dinsdag en zondag gevolgd en heb ik daarnaast in drie keer een kleine 15 km hardgelopen. Een PR van 2:03 op de 400 meter Vijf keer getraind afgelopen week dus. Het zal je niet verbazen dat ik weer spierpijn heb en mezelf af en toe in de spiegel aankijk en afvraag wat er in hemelsnaam met me is gebeurd.

Ideeën gevraagd

Feit is dat ik keihard mijn best doe voor die coverbody. Op 25 november staat de shoot gepland waar ik het (bijna) eindresultaat ga showen. In welke style de shoot gaat zijn, weet ik nog niet, maar ik sta open voor ideeën en suggesties. Laat die vooral achter in de comments. Zwart/wit of kleur? In een stoere bootcampoutfit of juist een sexy look? Of heb je misschien wel een heel ander tof idee? Let me know! Surprise me en tot volgende week!

XOXO Gwen

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Felice Veenman 1 november 2017 at 09:24

    ik vind het knap dat je overal zo goed op kan letten. Ik ben bang dat ik daar veel te gemakzuchtig voor ben.
    Ik vond je titel grappig. Ik ben wat ik eet, ik eet ( bijna ) alles…en ik vind ook ( bijna ) alles leuk ( om van lekker maar te zwijgen )

  • Leave a Reply