Dreams don't work unless you do

Luisteren naar je sporthorloge. Hoe werkt dat?

7 oktober 2017
Luisteren naar je sporthorloge. Hoe werkt dat?

“Wat meet dat horloge nou?” Een van mijn medestrijders van het ‘12 weeks 2 coverbody’ clubje reageert op het feit dat ik vlak voor de training op wat knopjes van mijn sporthorloge druk. “Eigenlijk alles wat ik wil weten”, zeg ik enthousiast. “Mijn hartslag, mijn snelheid, mijn afgelegde afstand, het aantal verbrande kcal en hoe hoog ik in mijn vetverbrandingspercentage zit tijdens de training. En wat ik echt fantastisch vind, is dat er gps in zit en ik mijn telefoon gewoon thuis kan laten.” Ja, het is een slim apparaatje die Polar M200 van mij. Deze zomer voor mijn verjaardag gekregen en ideaal, omdat hij me precies ‘vertelt’ wat ik moet doen om topfit te worden en te blijven. Hoe dat voor mij werkt? Just read and learn 😉

Donderdagochtend 10.00 uur

Ik voel een lichte tril om mijn pols. Als reactie kijk ik op het scherm van mijn M200. ‘Tijd om te bewegen’ licht er in tekst op. Okok… ik sta meteen op en loop achter mijn bureau vandaan om in de keuken een kopje thee zonder suiker te halen en neem ook gelijk de gebruikelijke latte, cappuccino en koffie voor mijn collega’s mee. Dat levert twee keer heen en weer lopen op. Nog maar een keertje teruglopen om het toilet te bezoeken en ik zit weer op mijn stoel. Wanneer ik doorklik op mijn Polar M200 zie ik dat ik nog maar 11% van mijn dagelijkse stappen heb gedaan. Dat wordt vanavond weer een rondje hardlopen als ik wil voorkomen dat ik op een schamele 30% eindig. Dat krijg je dus met een zittend beroep *zucht*.

‘Tijd om te bewegen’ licht er in tekst op.

Werken als consultant in de werving en selectie draagt weinig bij aan een sportief leven. Ik zit gewoon heel erg veel. Ik zit in de auto, ik zit achter mijn bureau en ik zit bij een klant. En als ik thuiskom, zit ik te eten en zit ik op de bank of voor de afwisseling in de bios. Time for some action! En dus meldt mijn sporthorloge zich op het moment dat ik te lang achter elkaar zit. Luister ik niet… Zelf weten. Bam! Hier heb je een inactiviteitsstempel. Dat klinkt betuttelend, maar het werkt wel. Die ‘vervuiling’ wil ik niet in mijn app hebben als ik de data van mijn horloge synchroniseer met mijn smartphone.

Luisteren naar mijn sporthorloge

Ik ‘luister’ dus daadwerkelijk naar wat mijn horloge mij vertelt. Zo heb ik ‘m ook verteld dat ik in een kleine drie maanden tijd 5 km wil kunnen hardlopen. In een fatsoenlijke tijd en zonder te stoppen. Mission accomplished! Maar ik had het niet kunnen doen zonder het schema dat ik via Polar Flow kreeg. Zonder dat sporthorloge deed ik altijd maar wat. En daar haalde ik dus weinig plezier uit. De reden dat ik het hardlopen alle eerdere pogingen in mijn leven na een aantal weken weer opgaf. Nu doe ik elke training een wedstrijdje tegen mezelf. En daar word ik elke keer weer door getriggerd.

Sporthorloge Polar M200

Sinds dat ronde klokje om mijn pols zit, train ik op hartslag. Dus op maandag zie ik op het schermpje onder ‘training’ dat ik een half uurtje moet joggen. Op basis van mijn maximale hartslag heeft de app teruggerekend wat mijn verschillende hartslagzones zijn. Zo’n training bestaat bijvoorbeeld uit 10 minuten opwarmen in zone 1 en 2, 15 minuten trainen in zone 3 en 5 minuten uitlopen in zone 1. Voor je beeldvorming… Mijn zone drie is een hartslag tussen de 131-149 hartslagen per minuut. Mijn maximale hartslag zit op 192.

Dat was in het begin heel erg lastig. Omdat ik geen goede conditie had, zat ik zomaar boven de aangegeven hartslagzone en moest ik sommige stukken gewoon lopen om ‘m weer naar beneden te krijgen. Sterker nog…. Bij de cooling down was stilstaan de enige optie om in hartslagzone 1 terug te komen. Als ik terugkijk naar mijn eerste hardlooptrainingen op hartslag, liep ik gemiddeldes van rond de 9 a 10 minuten per kilometer waar ik lopen en hardlopen moest afwisselen. Inmiddels zit dat gemiddeld rond de 6,5 minuut per kilometer en ren ik zonder problemen 8 kilometer achter elkaar door.

4 mijl van Groningen

Morgen is het dan zover. De 4 mijl van Groningen. Als ik de verhalen mag geloven een feest om te lopen. Om precies te zijn 6,437 kilometer van Haren naar hartje centrum Groningen. Een snelle route met maar drie bochten, om de 350 meter muziek en langs de hele weg toeschouwers die je toejuichen en motiveren om een tandje bij te schakelen. Samen met ruim 20.000 anderen ga ik ervoor. Samen met mijn alles. Alle liefde voor hem dat hij dit voor mij doet. Ook al had hij in eerste instantie niet gedacht dat ik dit door zou zetten. Plus 1! Maar thx M200. You pulled me through.

Eind augustus liep ik dezelfde afstand als morgen tijdens de Bommen Berendloop met een netto eindtijd van 39:18. Het doel is om deze dus te verbeteren. Het ideale doel is om een paar minuten sneller te lopen dan toen. De weersvoorspellingen zijn ok. Het wordt niet heel koud en er wordt lichte regenval voorspeld. Ach… hopelijk tussen de buien door en anders een lekkere verkoeling tijdens de wedstrijd. Gelukkig is mijn sporthorloge waterdicht, dus bij elke gerende kilometer kan ik reageren op de korte buzz om te checken wat mijn tijd is.

Runderful! Dat gevoel neemt niemand mij meer af.

Door ervaren hardlopers is mij verteld dat ik moet streven naar een hartslag van 149. Flink doorrennen dus. Maar als ik dan vervolgens afgepeigerd, maar met een grote glimlach en een goeie tijd over de finishline ga op de Vismarkt… Runderful! Dat gevoel neemt niemand mij meer af. Dan als eerste mijn vriendje een dikke kus geven om ‘m te bedanken voor zijn steun en zodra het kan mijn sporthorloge synchroniseren met mijn telefoon om de data te analyseren. Oh en over data gesproken… inmiddels is mijn gewicht alweer onder de 59 kilo. Still dropping 🙂

Wish me luck! In mijn volgende blog laat ik je weten hoe het is gegaan. Doe jij ook mee aan de 4 mijl? Of kom je alle lopers aanmoedigen? Hoe dan ook… Njoy!

XOXO Gwen

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Nicole Orriëns 9 november 2017 at 14:12

    Ik luister ook best wel naar mijn hardloophorloge. Ik vind de informatie die het geeft handig. Bijvoorbeeld als mijn hartslag te hoog is, dat ik dan wat langzamer moet gaan lopen.

  • Leave a Reply