Dreams don't work unless you do

Motivatie waar ben je? Ik kan je nergens vinden!

12 november 2017
Motivatie waar ben je?

Deze week was zwaar! Zowel qua discipline als qua motivatie heb ik het zwaar te verduren gehad. Hoe kan dat? En waarom nu? We hebben nog maar vier weken te gaan, dus dat betekent dat ik al acht weken hartstikke goed bezig ben geweest. Al acht weken sport ik minimaal drie keer per week. En al acht weken ben ik trouw al mijn verantwoorde maaltijden aan het scannen in MyFitnesspal. Braaf check ik daarin of ik mijn kcal en eiwitten wel haal en mijn vetten en koolhydraten niet overschrijd. Dus dan zijn die laatste vier weken toch peanuts? Tsja… dat zou je zeggen. Toch was makkelijk zeker niet de omschrijving van deze week.

Cravings

Het begon afgelopen maandag al. Het begin van een nieuwe week, maar ook het begin van mijn time of the month. ‘Gezelligheid’ qua humeur dus en cravings voor ongeveer alles wat niet mag. Witte chocola, Dorito’s met dipsaus, cheesecake en warme chocomel met slagroom. Ik mis het zo!! Ik heb me in kunnen houden, maar het was nou niet bepaald motiverend toen ik de volgende ochtend op de weegschaal stond en 58,1 op de weegschaal zag staan. Hoe dan? Het was de bedoeling dat ik verder zou zakken in gewicht, maar nee hoor… In plaats daarvan kom ik gewoon een halve kilo aan. Op dat moment was ik even vergeten dat mijn menstruatie waarschijnlijk de boosdoender is van mijn hogere gewicht. Pfff… wat hebben vrouwen het soms ook zwaar.

Het was de bedoeling dat ik verder zou zakken in gewicht, maar nee hoor…

Chagrijnig

Op dinsdag dag staat één van de verplichte krachttrainingen op mijn 12 weeks 2 coverbody-programma. Maar wel pas om 20.30 uur. In mijn middagpauze bel ik, zoals elke dag, even met Jaivey en begin ik al met klagen. “Ik heb echt geen zin om vanavond te sporten hoor. Het is koud, het is dan al hartstikke donker en dan kom ik gewoon niet meer van de bank. Ik ga toch niet na het eten drie uren zitten te wachten totdat ik mag sporten.” Jaivey hoort mijn betoog (lees:smoesjes) geduldig aan en zegt: “Kom op schat. Je bent al zo lang goed bezig. Niet je training afzeggen hoor!” Ik merk dat ik chagrijnig ben en mompel iets dat ik dat zelf wel bepaal.

Nu ik het aan typen ben, moet ik er eigenlijk wel om lachen. Wat heb ik toch altijd een heerlijk kort lontje tijdens mijn periode. Ik doe dit voor mezelf en mijn vriend probeert me alleen maar te motiveren. En wat doe ik als dank? Mopperen. Maar goed… het veranderde niks aan het feit dat ik geen zin had om te sporten. Ik besluit om Maritza te appen. Niet om af te zeggen, maar om advies te vragen. Zij is onze vaste trainer en tijdens het 12 weeks-programma aanspreekpunt van the Bootcamp Club, dus ik ga haar mijn dilemma voorleggen. Ik ken mezelf en als ik haar nu niet app, val ik terug op de smoesjes die ik een paar blogs hiervoor zonder moeite opsomde. Want ook ik heb ze allemaal weleens gebruikt.

Symptoombestrijding vs patronen doorbreken

Via een appje biecht ik Maritza op dat ik merk dat ik de motivatie mis om op dinsdag pas om 20.30 uur te gaan trainen. Ik noem het gure weer en het vroege donker als redenen, want aan het trainen zelf ligt het niet. Ik ben om 17.00 uur klaar met werken, ga drie kwartier later eten en daarna zit ik met een gat van 2,5 uur. Wat stel jij voor?, vraag ik Maritza. Een andere training volgen? Of een andere oplossing? Ik sluit af met dat dit in ieder geval niet werkt en ik niet Sjaak Afhaak wil worden.

Binnen een half uur heb ik een uitgebreide reactie van Maritza. Gelukkig is ze begripvol, maar tegelijkertijd maakt ze me heel erg bewust. Terecht zegt Maritza dat ik de oplossing vooral in mijn hoofd en gedachten moet zoeken. Bij alle andere oplossingen doe ik aan symptoombestrijding. Dit is mijn kans om mijn patroon te doorbreken. Tenminste… als ik die kans pak. Ze raad me aan om te bedenken waar mijn gebrek aan motivatie aan ligt. Is het de kou, het donker, het ‘gevoel er nog uit te moeten’? En als ik heb bedacht waar het aan ligt… Hoe zou ik het mezelf dan prettiger kunnen maken?

Motivatie teruggevonden

Deel van het 12 weeks 2 coverbody team op 7 november 2017!

Tips om je motivatie terug te vinden

Is het de kou? Daar kan je je op kleden. Draag laagjes, doe een muts op en doe je handschoenen aan. Of ik zou mezelf kunnen belonen met een warme chocomel na de training. Is het het donker? Draag lampjes, zet je verstand op 0 en gewoon gaan. Of is het toch die laatste? Dat gevoel dat je er nog uit moet? Ik krijg als tip om alvast mijn sportkleding aan te trekken als ik thuiskom. De kans is dan groter dat ik alsnog ga. Ik lees alle tips door en bedenk dat ze allemaal wel bruikbaar zijn. Maar is het genoeg om de komende dinsdagen aanwezig te zijn bij de training om 20.30 uur.

Ik ga in mijn hoofd alle motivatiekillers langs en kom tot de conclusie dat het daadwerkelijk de deur uitstappen toch echt mijn grootste struikelblok is. Maar waarom is dat zo? Alsnog komen de kou en het donker weer voorbij, maar ook dat de scooter slecht start. Dat werkt zeker niet mee. Ik heb gewoon iemand/iets nodig die mij na die paar uur van de bank aftrekt. Prima, dan heb ik dat helder. Maar nu de oplossing. Wie of wat is mijn motivatie?

Mijn oplossing

Ik laat Jaivey de app van Maritza lezen en op basis daarvan zegt hij: ” En wat nou als ik je de komende vier weken met de auto naar de training breng. En natuurlijk weer ophaal.” Dat aanbod grijp ik natuurlijk met beide handen aan. Wat heb ik toch een mazzel met zo’n lief vriendje. Lekker in de auto, geen startproblemen, geen kou op de heen- en terugweg, maar snel en warm in de auto om vervolgens onder een heerlijke douche te stappen. Die chocomel sla ik toch nog even over. Iets met niet in mijn voedingsschema passen. Maar conclusie… 20.30 uur stond ik paraat met laagjes, muts en handschoenen.

Motivatie Instagram

Thx 4 following!

Wat is het toch fijn om met je vragen en dilemma’s rond motivatie en discipline bij iemand terecht te kunnen. En dat mensen in je directe omgeving met je meedenken en -werken. Motiverende reacties op mijn blog, Facebook en mijn Instagram met inmiddels meer dan duizend volgers. Super! En natuurlijk ook mijn elf medestrijders in de groepsapp. In die app delen we om de beurt onze ingevulde eetschema’s in MyFitnessPal, geven we tips en feedback, motiveren we elkaar en moedigen we elkaar aan tijdens de trainingen. Ja, we zijn gewoon een team! En ik had het niet verwacht, maar dat maakt het 12 weeks to coverbody-programma toch ook wel erg leuk.

Anyways… terwijl ik dit type is de ‘favoriete’ week van de maand weer voorbij, is mijn lontje weer wat langer geworden en heb ik mijn motivatie weer teruggevonden. Vanochtend weer heerlijk in de kou en regen getraind. Situps, leg en hipraises in de plassen. Heerlijk. I’m loving it 😉 Dankjewel allemaal! En natuurlijk weer een mooie bijpassende quote.

Wees bereid om je gedrag te veranderen. Als je blijft doen wat je doet. Blijf je krijgen wat je krijgt.

 

You Might Also Like

17 Comments

  • Reply Rosita 12 november 2017 at 14:52

    Mooie blog, tja motivatie haha. Herkenbaar. Ik vind het nu zo koud dat ik gewoon geen zin heb om te fietsen. Maar soms moet het gewoon. Ik probeer me erop te kleden nu. Ik ga ook de komende week mijn warme winterjas dragen als ik op de fiets weg moet. Die heb ik tot nu toe nog niet gedragen. Ik droeg nu een tussen jas.

    • Reply Gwendy Richard 12 november 2017 at 15:02

      Dankjewel Rosita! Slim inderdaad. De temperatuur is er zeker al naar om een lekkere warme winterjas te dragen.

  • Reply Xarifa 12 november 2017 at 15:15

    Ik snap die in het donker er uit moeten wel. Maar dan vooral met uit bed komen zo s’ morgens en dan naar school of stage gaan. Dan heb ik toch het meeste moeite!

    • Reply Gwendy Richard 13 november 2017 at 14:21

      Lastig he! Ik ben ook zo geen ochtendmens. In de weekenden sta ik pas rond 9.00 uur op, dus dan gelijk sporten is geen probleem. Doordeweeks de wekker om half 8 om klaar te maken voor werk, is toch iets anders haha

  • Reply Chantal 12 november 2017 at 15:40

    Heel herkenbaar. Ikzelf ben op het moment hoogzwanger dus maak er niet zo heel druk over haha. Hoop dat ik na de bevalling wel de motivatie kan vinden. Het scheelt wel dat het dan al wat warmer is 😉

    • Reply Gwendy Richard 13 november 2017 at 14:19

      Ah wat leuk! Gefeliciteerd 🙂 Lekker genieten van je zwangerschap!

  • Reply Linda 12 november 2017 at 18:05

    Tof om te lezen. Hopelijk blijf je je motivatie vinden. Anders kom ik je wel een schop onder je kont geven haha.

    • Reply Gwendy Richard 13 november 2017 at 14:18

      Haha top! Altijd handig om een stok achter de deur te hebben 😉

  • Reply Ellen 12 november 2017 at 20:23

    Ohh zo herkenbaar. Veel succes meid !

  • Reply Wanda 12 november 2017 at 20:43

    Petje af hoor dat je je het toch hebt opgebracht! Vooral in deze tijd van het jaar is het zo verleidelijk om op de bank te blijven hangen. Ik ken dat van mijzelf maar al te goed helaas. Gelukkig zit je vanaf nu weer beter in je vel en komt het de komende weken dus wel goed met je trainingsschema!

  • Reply Bianca 13 november 2017 at 12:56

    Respect hoor, gezond eten vind ik op zich makkelijk vol te houden maar al dat sporten zou me echt nooit lukken, heb er gewoon echt een hekel aan. Veel succes deze week!

  • Reply Sylvia 13 november 2017 at 13:28

    Blijven trainen dus, ook al heb je even de moed niet. Go go girl!

  • Reply Ana Rita 13 november 2017 at 22:02

    Mooi quote! Heel herkenbaar jouw verhaal, ik sport sinds een jaar ook elke week maar gezond eten blijft lastig.. Je mag ontzettend trots zijn op jezelf dat je al 8! weken achter elkaar alles hebt gegeven 🙂

  • Reply Danella 13 november 2017 at 22:04

    Je bent goed bezig hoor! En een dipje in je motivatie is niet goed, maar goed dat je wel doorgaat.

  • Reply Daenelia 17 november 2017 at 22:15

    Goed gedaan, en natuurlijk is het lief (en eh normaal?) dat je vriend je even brengt. Het blijft lief dat hij het zelf aanbiedt. Gouden gozer heb je. Ik probeer mezelf zo veel mogelijk te verrassen dat ik moet sporten. Dan heb ik geen tijd om excuses te verzinnen. Ik heb er nog steeds nooit zin in, maar ik ga nog steeds wel altijd. Nog geen uur overgeslagen zonder goede reden (zoals niet in het land zijn). Geloof me, op een moment is het ook meer de routine waardoor je gaat. Ineens weet je wel wat je met die tussenuren moet doen. Ehm, bij mij is dat meestal nog even snel mijn sportkleding wassen en drogen. Dat lukt me wel in drie uurtjes. Voordeel: ik draai meteen een volle was en droger.

  • Leave a Reply