Dreams don't work unless you do

De spierpijn van vandaag is de kracht van morgen

19 september 2017
quote spierpijn sporten roverbody

Spierpijn. De naam zegt het al. Pijn aan je spieren. Simpelweg veroorzaakt door overbelasting van de spieren door, in dit geval, sporten. Het verleggen van je grenzen. Ja, dat omschrijft wel waar ik afgelopen week mee bezig ben geweest. Mijn allereerste high bootcamp training volgen, terwijl die medium bootcamp met twee vingers in de neus nog niet eens in zicht was.

Maar ook al liep ik de eerste dagen krom van de pijn en sliep ik slecht omdat de pijn voelbaar was bij elke draai die ik maakte… Ik was er wel blij mee. Want na de pijn komt herstel en dat betekent sterker worden!

11 weeks to my coverbody! De eerste week zit er alweer op en die vloog eerlijk gezegd voorbij. Ik kreeg tijdens de kick-off een algemene uitleg door de trainers over het programma, maakte kennis met mijn elf medestrijders en terwijl er een voorstelrondje werd gedaan stonden we om de beurt voor de camera bij trainster Maritza. Leuk om te zien hoe gevarieerd ons clubje is. Van 22 tot 47 jaar, beginnende sporters tot ervaren bootcampers met verschillende soorten lichamen, maar allemaal met één doel.

Een lichaam om trots op te zijn!

Mijn pre-meting op 12 september 2017:

Leeftijd: 35
Lengte: 1.67 m
Gewicht: 60,4 kilo
Borst: 89
Armen: 26 (zowel links als rechts)
Taille: 68,5
Heup: 90,5
Benen: 54 en 55

Niet gek als ik zo naar mijn maten kijk. Ik heb altijd onthouden dat de ideale maten van een model 90-60-90 zijn. Qua taille nog een cm of acht eraf dus. Niet dat ik zo’n carrière op mijn bucketlist heb hoor. Groeien in de lengte gaat niet meer gebeuren en gisteren begreep ik tijdens Holland Next Topmodel dat de ideale borstomvang tegenwoordig met 10 cm is afgenomen. Nee… dan hou ik liever mijn cupmaat zoals die is. Maar goed… het is wel een feit dat ik richting het einde van mijn 12 weeks een ware fotoshoot ga doen bij fotograaf Remco van den Braak. Een stok achter de deur en hopelijk een mooi aandenken aan het eindresultaat.

Terug naar de kick-off… Met klem werd ons verteld dat het écht belangrijk is om de verplichte trainingen op dinsdag en zondag te volgen. Hier gaan we in drie blokken van vier weken aan de slag met het opbouwen van onze kracht met behulp van attributen. Je kunt deze trainingen vergelijken met een power bootcamp training. De eerste trainingen zijn vooral gericht op techniek. Blessures willen we natuurlijk voorkomen. ‘Helaas’ staat er voor mij een familieweekend op de planning, dus de eerste verplichte training moet ik al missen. Shit! Maar bij deze… I solemnly swear I won’t miss one again.

Maar goed…. Naast die verplichte trainingen is de high bootcamp training dus ook een soort van verplicht nummertje. Niks geen medium training. Gewoon hardcore de zwaarste variant die niet geschikt is voor beginnende sporters. Daar stond ik dus afgelopen donderdag in het Stadspark. In laagjes gekleed, omdat het redelijk fris en regenachtig was, met lichtelijk knikkende knieën voor wat er ging komen.

Eerst een stukje hardlopen naar het veldje. Geen probleem. Nu de warming up. Maritza legt uit: “10 burpees, 10 sit-ups, 10 jumpsquats, 10 push-ups en 10 jumplunges. Klaar? Alles nog een keer, maar dan keer 9.” En dan vraag ik? “Doe dat maar net zo lang totdat je bij 0 bent.” What? Hoe dan? De eerste bootcamper is al klaar, terwijl ik nog ergens bij de zes ben en mezelf afvraag waar ik aan begonnen ben. Het gras is überzompig, dus elke keer als ik achterover ga liggen bij de sit-ups zuigt mijn rug een beetje vacuüm. Iewl!

Ok… ik ga je eerlijk bekennen dat ik niet alle oefeningen tijdens dat uur volledig heb meegedaan. Wat was dit zwaar! Ow ja en help me herinneren dat ik de volgende keer alleen een kwarkje neem in plaats van een hele maaltijd. Mijn maag had het redelijk zwaar te verduren en ik moest regelmatig echt even op adem komen. Beelden schieten voorbij van mijn allereerste low training die toen nog heavy leek. Give it some time, Gwendy! Ja, dit is dus mijn valkuil. Mezelf vergelijken met andere mensen. Tijdens deze training dus alleen maar mensen die hier klaarblijkelijk hun hand niet voor omdraaien.

Anyways… Drie dagen lang heb ik helse spierpijn gehad. Op zaterdagochtend stipt 8.00 uur tijdens het familieweekend in Limburg rustig joggen met mijn vader en zusje leek daarom best een goed idee. Even de spierpijn eruit lopen toch? Uhu… niet als je dat in een heuvelachtig gebied doet en je klim tientallen meters hoger is dan tijdens je reguliere half uurtje hardlopen. Ach… No pain. No gain. Gisteren nog even een intervaltraining van 30 minuten gedaan en nu voel ik me weer topfit. Gelukkig maar dat ik zometeen weer volop aan de bak mag. Mijn eerste krachttraining van het programma.

Ik ben benieuwd wat me staat te wachten. Jij ook? Lees het hier volgende week. Dan vertel ik je gelijk wat meer over mijn voeding en de macro’s waar ik me aan moet houden.

XOXO Gwen

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Nicole Orriëns 10 november 2017 at 08:59

    Dat vind ik een mooi gezegde. Teveel spierpijn is niet goed, maar een beetje geeft mij ook altijd het gevoel dat ik tenminste wat gedaan heb.

    • Reply Gwendy Richard 10 november 2017 at 12:44

      Dat heb ik ook na iedere training. Dan weet ik dat ik mijn best weer heb gedaan!

    Leave a Reply