Dreams don't work unless you do

Started from the bottom

24 september 2015

*Pling* Mijn smartphone geeft aan dat ik nieuwe e-mail heb. Daar issie dan. De mail van Ruggengraat.com met mijn op maat gemaakte trainings- en voedingsschema’s. Ik vind het toch wel een beetje spannend om de bestanden te openen. Moet ik de komende tijd op een houtje gaan bijten? Zijn het wel producten die ik lekker vind? Straks zijn het gerechten waar ik uren voor in de keuken moet staan. Koken voor mezelf is allesbehalve mijn grote hobby, dus ik hou van maaltijden die niet teveel tijd kosten. En de trainingen. Word ik volgende week compleet gesloopt of is het wel te doen?

One way to find out! Ik lees de tekst door van de begeleidende mail en kom tot de conclusie dat deze schema’s uit drie fases bestaan. Fase 1 duurt één week en elke twee à drie weken ontvang ik nieuwe schema’s, zodat ik mijn doelen ook daadwerkelijk ga behalen. Je moet jezelf en je lichaam natuurlijk blijven stimuleren. Ok, check. En wat wordt er verder van mij gevraagd?

  • Een voor-foto waar mijn buik goed te zien is, zodat we na drie maanden de progressie kunnen zien;
  • Dagelijks contact met mijn lifestyle coach, Nabil, via Whatsapp. Voor wanneer ik vragen of opmerkingen heb, maar vooral ook hoe ik mijn schema’s ervaar.
  • Eén keer per vier weken een gesprek via Skype;
  • Elke zondagochtend een appje met mijn gewicht van dat moment en een foto die van de voorkant is genomen. Dit gaat Nabil helpen om te beoordelen of er iets gewijzigd moet worden in mijn schema’s of dat alles gewoon via plan verloopt.

Ineens zie ik in de mail het aantal dagelijkse kilocalorieën (kcal) voor in de eerste week. Mijn mond valt open van verbazing. Ik heb, voordat ik drie weken ging backpacken in Indonesië, me aan 1600 kcal per dag gehouden. Volgens de app MyFitnessPal was dat het aantal kcal dat ik kon eten om op gewicht te blijven (lees: niet aan te komen). Met deze app houd ik mijn eetpatroon keurig bij. Door de megagrote database kan ik alles wat ik eet, scannen via de streepjescode en dan doet de app het rekensommetje wel. Een soort van volwassen kassa spelen. Maar goed… volgens mijn schema moet ik de eerste week maar liefs 2225 kcal per dag eten. Wow!! Dat is nogal wat! Maar dat bouwt zich blijkbaar al vrij snel af. In week 2 en 3 eet ik 1850 kcal en in week 4 t/m 6 nog maar 1525 kcal per dag.

Ff een klein stukje theorie. Voeding bestaat uit een mix van voedingscomponenten die in grote of kleine hoeveelheden voorkomen. Macronutriënten zijn voedingsstoffen die in grote hoeveelheden voorkomen. Deze macronutriënten kan je in drie groepen indelen. Mijn voedingsschema heeft een vaste onderverdeling van deze macronutritiënten. Check deze hieronder:

  1. Koolhydraten (35%)
  2. Vetten (30%)
  3. Eiwitten (35%)

Mijn voedingsschema voor de eerste week ziet er eigenlijk prima uit. Zoveel scheelt het niet met mijn huidige eetpatroon. Okok… zonder de snaaimomenten dan. Zes maaltijden verdeeld over de hele dag. Duidelijk aangegeven welk product, welke hoeveelheden en een lijst met alternatieven waar ik de rest van de week mee kan afwisselen. Alleen eieren hebben geen alternatief, omdat het een superieure bron van voedingsbestanddelen is. En ik begin dagelijks zo te zien met vier (!) eieren. Twee met en twee zonder eigeel. Gebakken in kokosolie. Cool, daar kookte ik al mee. Nabil heeft zo te zien goed geluisterd naar wat ik wel of niet lekker vind. Twee liter water per dag moet ik alleen weer ff aan wennen. Het exacte schema kom ik vanaf maandag op terug.

Eén ding weet ik zeker… Ik ga elke week uitkijken naar mijn ‘cheatmeal’. Letterlijke vertaling; valsspeelmaaltijd. Eén keer per week mag ik mijn avondeten vervangen voor iets onverantwoords. Dus snacks, ijs, pizza. Alles mag! Het moet zelfs, want het gaat me helpen om mijn doel te behalen. Dat klinkt niet logisch, denk je misschien. Snap ik! Dat dacht ik ook, maar een wekelijkse cheatmeal zorgt ervoor dat je lichaam geprikkeld wordt. Je krijgt iets anders binnen dan waar je lichaam aan gewend is geraakt en dus moet het harder werken om het weer in balans te krijgen. Ennn… het is natuurlijk een traktatie. Omdat je de hele week keihard hebt gewerkt! Daar mag best een beloning tegenover staan.

En hoe hard moet ik dan werken? Het trainingsschema is natuurlijk ook een groot onderdeel van mijn transformatie. Ik heb drie documenten op de mail gekregen. Het eerste document is gericht op de abs, de buikspieroefeningen. Ik zie drie varianten van ‘supersets’ staan. Bij een superset doe je twee oefeningen achter elkaar aan. In fase 1 doe ik daar één per week van. In fase 2 twee en in fase 3 drie. Tsja, alles om je abs in shape te krijgen. En vervolgens doe je een ‘tabata’. Ook daar heb ik een apart document voor ontvangen. Een tabata is een high intensity interval training van vier minuten, waarbij je 20 seconden voluit gaat en dan 10 seconden rust.  En dat dus vier minuten lang. Ik zie termen staan als bodysquats, step ups, mountain climbers en battle ropes. Klinkt als een bootcamp voor gevorderden, maar gelukkig sluit ik een workout in de eerste week af met één tabata. Voor de weken die daarna volgen, wordt dat opgebouwd. OMG! Ik moet echt flink aan de bak.

Het derde document heeft als titel ‘Train like a pro 3.0′. Een pro? 3.0? Ik? Maak daar maar beginner 1.0 van hoor! Ik kan dat allemaal nog niet. Terwijl ik het denk, geef ik mezelf denkbeeldig een klap op mijn achterhoofd. Get a grip Gwen! Ruggengraat is hier de pro en zij gaan jou hierin begeleiden. Je kan dit. Beginnen is de eerste stap en we weten allemaal dat dat de moeilijkste is. Ik scroll verder naar beneden in de PDF en zie zoals afgesproken vier trainingsdagen. Eén dag voor de benen, één dag voor de rug, één core workout en als laatste een full body workout. De oefeningen zeggen me allemaal helemaal niks. Maar als ik mijn beste vriend Google er op raadpleeg zie ik foto’s van apparaten die ik lang geleden wel eens gebruikt heb.

Het is een bom van informatie die ik in de mail heb gekregen en het is me lang nog niet allemaal duidelijk als het om de oefeningen gaat, maar dat komt vanzelf. Nabil kan ik appen als ik vragen heb, maar ik weet zeker dat ze me in de sportschool ook wel een handje willen helpen. Maar goed. First things first. Dit weekend staat in het teken van beter worden, energie krijgen en helemaal geen rekening houden met voedings- of trainingsschema’s. Cheatweekend! En dan stort ik me vanaf maandag op mijn eerste doel. Me consequent en gedisciplineerd houden aan het Ruggengraat-schema.

Wish me luck! Ik zal het nodig hebben…

XOXO Gwen

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Sarah 27 september 2015 at 13:17

    Echt gaaf dat je dit gaat doen! Ben heel benieuwd naar je ervaring. Heel fijn dat je begeleiding hebt, dat maakt het een stuk(je) makkelijker lijkt me. You got this Gwendy!

    • Reply Gwendy Richard 30 september 2015 at 20:05

      Thx Sarah! Tot nu toe gaat het me goed af. Maar ja… dit is nog maar dag 3 😉 Collega’s die je motiveren zijn natuurlijk ook heel fijn! Keep u posted.

    Leave a Reply